Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Medyce

Rok 2020

Pomoc społeczna - raport za 2020 rok

 

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Medyce realizuje swoje zadania na podstawie ustawy  z 12 marca 2004 r. o pomocy  społecznej ( tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 1876), a także na podstawie  innych ustaw tj.:

• wspieranie rodziny i systemie pieczy zastępczej,

• świadczeniach rodzinnch,

• pomocy osobom uprawnionym do alimentów,

• wsparciu kobiet w ciąży i rodzin  "Za życiem”,

•ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekuna,

•pomocy państwa w wychowywaniu dzieci,

•przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,

•świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,

•Karcie Dużej Rodziny,

•ochronie zdrowia psychicznego,

• zatrudnieniu socjalnym .

Realizuje również zadania wynikające z przepisów prawa z zakresu osłony socjalnej i polityki społecznej, w tym  prorodzinnej.

Zadania ośrodka skierowane są na wsparcie i poprawę warunków życia mieszkańców gminy Medyka  poprzez zabezpieczenie ich bytu oraz podstawowych potrzeb niematerialnych i materialnych.

W ośrodku zatrudnionych jest 10 pracowników (kierownik, główny księgowy, trzech pracowników socjalnych, dwóch pracowników realizujących świadczenia rodzinne oraz Fundusz Alimentacyjny, jeden pracownik realizujący świadczenia wychowawcze, Asystent rodziny, opiekun socjalny realizujący podstawowe usługi opiekuńcze u osób starszych). Dodatkowo na umowę zlecenie zatrudniony jest pracownik świadczący specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

 

Tabela 1. Wykonanie planu wydatków budżetowych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Medyce za 2020 rok.

 

L.p.

Klasyfikacja budżetowa

Wydatki wykonane

1

Ochrona zdrowia

480,00

2

Pomoc Społeczna

884 067,63

3

Rodzina

10 433 483,48

 

Razem:

11 318 031,11

 

  • POMOC SPOŁECZNA

 

Do głównych zadań Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Medyce należy prowadzenie całokształtu spraw w zakresie pomocy społecznej, a w szczególności polegających na:

• tworzeniu warunków organizacyjnych funkcjonowania pomocy społecznej, w tym rozbudowa niezbędnej infrastruktury socjalnej;

• analizie i ocenie zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej;

•  przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawami świadczeń;

• pracy socjalnej rozumianej, jako działalności zawodowej skierowanej na pomoc osobom i rodzinom we wzmocnieniu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie oraz tworzenie warunków do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin;

• rozwijanie nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb;

• pobudzanie aktywności społecznej w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin.

 

Tabela I.1. Liczba rodzin i osób objętych pomocą społeczną w 2020 roku.

Wyszczególnienie

Liczba osób, którym przyznano decyzją świadczenie

Liczba rodzin

Liczba osób w rodzinach

Świadczenia przyznane w ramach zadań zleconych i zadań  własnych ogólem

                 316

                 188

           551

Świadczenia przyznane w ramach zadań zleconych bez względu na ich rodzaj, formę i liczbę

                    1                   

                 1

              5

Świadczenia przyznane w ramach zadań  własnych bez względu na ich rodzaj, formę i liczbę

                  315

             187

           546  

Pomoc udzielana w postaci pracy socjalnej OGÓŁEM,

w tym:

wyłącznie w postaci pracy socjalnej

                   x

 

 

                   x

             150

 

 

               74

           420

 

 

           223

 

 

Głowne przyczyny kwalifikujace do objęcia rodzin pomocą społeczną to: bezrobocie, długotrwała lub ciężka choroba, ubóstwo oraz niepełnosprawność. Powody trudnej sytuacji życiowej przedstawia poniższa tabela:

 

Tabela I.2. Liczba środowisk objętych pomocą społeczną (według powodów) w 2020 roku.

Powód trudnej sytuacji życiowej

Liczba rodzin

Liczba osób
w rodzi

Ubóstwo

 

85

 

199

Sieroctwo

 

2

 

8

 

Bezdomność

 

                   4

 

4

Potrzeba ochrony macierzyństwa
w tym:
wielodzietność

 

29

 

25

 

147

 

132

Bezrobocie

 

135

 

396

Niepełnosprawność

 

58

 

167

 

Długotrwała lub ciężka choroba

 

 

91

 

234

 

Bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, w tym:

  • rodziny niepełne
  • rodziny wielodzietne

 

24

 

 

18

2

 

82

 

 

58

12

 

Przemoc w rodzinie

 

 

2

 

2

 

Alkoholizm

 

 

27

 

48

 

Zdarzenie losowe

 

 

2

 

8

 

ZADANIA POMOCY SPOŁECZNEJ NA SZCZEBLU GMINY:

  • Zadania własne gminy o charakterze obowiązkowym realizowane przez ops :
  • opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka;
  • sporządzanie , zgodnie z art. 16 a, oceny w zakresie pomocy społecznej;
  • udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym;
  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych;
  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych;
  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych;
  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego;
  • praca socjalna;
  • organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych,   w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób   z zaburzeniami psychicznymi;
  • dożywianie dzieci;
  • sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym;
  • kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu;
  • pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;
  • sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;
  • utworzenie i utrzymywanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników;
  • opłacanie składek na ubezpieczenia zdrowotne okreslonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.
  • Zadania własne gminy realizowane przez ops:
  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych;
  • prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki;
  • podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;
  • współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach oraz realizacji Programu Aktywizacji i Integracji, o którym mowa w przepisach o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Tabela I.3. Udzielone świadczenia pomocy społecznej w ramach zadań własnych gminy w 2020 roku.

L.p.

Rodzaj świadczenia

L. osób

L. świadczeń

Koszty (w zł)

1

Zasiłki stałe - ogółem

25

245

130 743

2

Zasiłki okresowe - ogółem

53

219

71 558

3

Schronienie

1

366

11 502

4

Posiłki, dzieci i młodzież w szkołach

149

8 200

46 566

5

Usługi opiekuńcze - ogółem

16

2 319

60 784

6

Inne zasiłki celowe i w naturze - ogółem

186

x

96 927

 

                         Razem:

 

 

418 080

 

  • Zadania zlecone z zakresu administracji rządowej realizowane przez ops :
  • organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną;
  • realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;
  • wyplacanie wynagrodzenia za sprawowanie opieki.

 

            W 2020 roku większość budżetu na pomoc społeczną w ramach zadań własnych gminy przeznaczonych zostało na zasiłki stałe, okresowe oraz na zasiłki celowe i celowe na zakup żywności. W związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 Ośrodek został wyznaczony do weryfikacji sytuacji osób powracajacych z zagranicy, zgłaszających brak mozliwości odbycia kwarantanny w swoim miejscu zamieszkania. W Ośrodku została uruchomiona Infolina informująca o możliwości uzyskania pomocy w związku z pandemia koronawirusa, czynna w dni robocze od godziny 7.00 do 19.00. Równiez Ośrodek realizował dodatkowe zadanie – dostarczanie żywności osobom najbardziej potrzebujacym, przebywajacym w kwarantannie, a pozostałym, w razie potrzeby, pracownicy socjalni robili zakupy. W ramach Programu Wspieraj seniora, do ktorego przystapiła gmina, Ośrodek opracował, wydrukował i rozplakatował na terenie gminy plakaty i ulotki informacyjne. Kolejny rok realizowana była współpraca  Ośrodka  z Caritas Przemyśl. W ramach tej współpracy Ośrodek koordynował wydawanie żywności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014-2020 (PO PŻ) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym. Cel Programu to udzielenie wsparcia osobom doświadczającym najgłębszych form ubóstwa poprzez udostępnienie pomocy żywnościowej w formie artykułów żywnościowych.

 

            Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Medyce w ramach działań niekonwencjonalnych organizował zbiórki odzieży, pościeli, mebli oraz innych przydatnych przedmiotów codziennego użytku, które zostały  przekazane rodzinom najbardziej potrzebującym. Ponadto ośrodek uczestniczył w zbiórce darów dla powodzian z terenu Gminy Dubiecko. Po raz kolejny Ośrodek przyłączył się do akcji „Szlachetna Paczka”. Wytypowane do objęcia pomocą zostały osoby starsze, niepełnosprawne oraz uczące się sieroty zupełne,znajdujące się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej. Ponadto pracownicy ośrodka pomagali podopiecznym w założeniu profilu zaufanego, niezbednego do zdalnej rejestracji w urzedzie pracy oraz innych instytucjach; dokonywali elektronicznej rejestracji podopiecznych Ośrodka w PUP; wypęłniali dokumenty i pomagali w uzyskaniu dodatku solidarnosciowego; informowali I wypełniali wnioski do ZUS  przyznanie świadczenia uzupełniajacego; pomagali i wyjasniali zasady przyznawania bonu turystycznego na dzieci. Ośrodek przyłączył sie również do pomocy w zorganizowaniu transportu dla osób samotnych w celu dotarcia do punktu szczepień przeciw Covid-19 oraz udzielał ogólnych informacji dotyczących szczepień.  W ramach  współpracy z KRUS  kilkoro dzieci z rodzin rolniczych zakwalifikowało sie do dofinansowania na zakup komputerów do nauki zdalnej.

 

USŁUGI OPIEKUŃCZE

 

Usługi opiekuńcze realizowane były przez opiekunkę socjalną zatrudnioną na pełny etat.  Zakres usług opiekuńczych obejmuje:

  • zaspokajanie codziennych potrzeb życiowych,
  • opiekę higieniczną,
  • zaleconą przez lekarza pielęgnację,
  • zapewnienie kontaktów z otoczeniem.

 

UsługI opiekuńcze w 2020 roku świadczone były u 17 osób, w tym:

-12 osób samotnych,

-   5 osób w rodzinie.

Liczba świadczonych usług opiekuńczych wyniosła 2.319 .

 

Tabela I.4. Wydatki na usługi opiekuńcze za 2020 rok.

Wydatki na usługi opiekuńcze w 2020 roku,

w tym:

60 783,90 zł

Zadania własne

60 783,90 zł

 

 

USŁUGI SPECJALISTYCZNE

 

Specjalistyczne usługi opiekuńcze są to usługi dostosowane do szczególnych potrzeb wynikających z rodzaju schorzenia lub niepełnosprawności, świadczone przez osoby ze specjalistycznym przygotowaniem zawodowym.

Ośrodek pomocy społecznej przyznając specjalistyczne usługi opiekuńcze ustala ich zakres, okres i miejsce świadczenia. Rodzaje specjalistycznych usług opiekuńczych, kwalifikacje osób je świadczących, warunki i tryb pobierania opłat określa Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005 r. w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych (Dz. U. 2005, nr 189, poz. 1598 z późn. zm.).

W 2020 roku Ośrodek realizował specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi przez 9 miesięcy. Usługi przyznane były  dla jednego dziecka. Na usługi wydatkowano kwotę 8 007,60 zł.

 

 

 

 

DOMY POMOCY SPOŁECZNEJ

 

            Zgodnie z art. 54 ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r. (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 1876) „ osobie wymagającej całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, niemogącej samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, której nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych, przysługuje prawo do umieszczenia w domu pomocy społecznej".

            Decyzję o skierowaniu do domu pomocy społecznej wydaje ośrodek pomocy społecznej właściwy ze względu na miejsce zamieszkania danej osoby.

 

Do wnoszenia opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej obowiązani są w kolejności:

  • mieszkaniec domu w wysokości 70% dochodu (emerytura, renta, zasiłek stały),
  • małżonek, zstępni przed wstępnymi. Wnoszą oni opłatę jeżeli dochód na osobę w rodzinie jest wyższy niż 300% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie. Wysokość wnoszonej opłaty przez rodzinę jest regulowana umową zawartą pomiędzy rodziną a kierownikiem danego ośrodka pomocy społecznej,
  • gmina, z której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej, w wysokości różnicy między średnim kosztem utrzymania w dps a opłatami wnoszonymi przez w/w osoby (art. 61, ust. 2).

W przypadku, gdy mieszkaniec domu ponosi pełną odpłatność, rodzina oraz gmina nie mają obowiązku wnoszenia opłat.

Tabela I.5. Opłaty za domy pomocy społecznej oraz schroniska dla bezdomnych za 2020 rok.

Wyszczególnienie

Wydana kwota

Dom Inwalidy Bezdomnego w Sanoku

11 502,00 zł

Dom Pomocy Społecznej w Sośnicy

  5 479,52 zł

Dom Pomocy Społecznej w Prałkowcach

20 085,32 zł

Miejski Dom Pomocy Społecznej w Przemyślu

37 977,80 zł

Razem:

75 044,64 zł

 

DOŻYWIANIE

 

            Zgodnie z ustawą z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 1876) art. 17 do zadań własnych gminy należy  dożywianie dzieci. W 2020 roku realizowany był program dożywiania dzieci w szkołach zgodnie z Uchwałą Nr 140 Rady Ministrów z dnia 15 października 2018 r. dotyczącą Programu  " Posiłek w szkole i w domu " na lata 2019-2023.  W ramach w/w programu realizowano wsparcie m. in. w formie:

  • świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności,
  • posiłku (obiady szkolne, posiłek w przedszkolu).

           

            Pomoc w formie dożywiania dzieci w szkole przysługuje rodzinom, w których dochód netto w przeliczeniu na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 792,00 zł co stanowi 150% sumy kwot kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, określonego w art. 8 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej.

 

 

 

 

 

 

 

Tabela.I.6. Informacje ogółem Programu „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” za 2020 rok.

Wyszczególnienie

Ogółem

Dzieci do czasu rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej

Uczniowie do czasu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej

Pozostałe osoby otrzymujące pomoc na podst. art.7 ustawy o pomocy społecznej

Rzeczywista liczba osób objętych programem ogółem

437

71

186

180

Liczba osób korzystających z posiłku

149

42

107

0

Liczba osób korzystających z zasiłku celowego

288

29

79

180

Koszt programu ogółem, w tym:

99 972 zł

x

x

x

Środki własne

19 994 zł

x

x

x

Dotacje

79 978 zł

x

x

x

Liczba punktów żywieniowych ogółem, z tego:

6

x

x

x

stołówki

5

x

x

x

inne

1

x

x

x

Liczba placówek prowadzących dożywianie, z tego:

6

x

x

x

szkoły

5

x

x

x

przedszkola

1

x

x

x

 

 

PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY W RODZINNIE

 

         Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Medyce realizuje zadania w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie poprzez współpracę z Policją, Sądem, Prokuraturą, kuratorami sądowymi, kuratorami społecznymi, pedagogami, Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i innymi osobami oraz instytucjami.

Współpraca dotyczy poradnictwa, interwencji i wzajemnego wsparcia oraz uzupełniania podejmowanych działań, a także bieżącego monitorowania problemu w środowiskach przez pracowników ośrodka. W obszarze pomocy społecznej Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej udziela pomocy finansowej, świadczy pracę socjalną, wskazuje miejsca gdzie można uzyskać pomoc, współpracuje z różnymi grupami zawodowymi na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

 

Dane za 2020 rok dotyczące objęcia środowiska monitoringiem przez pracownika socjalnego:

1.Liczba osób, których interwencje dotyczyły:    - 24

2.Liczba spraw związanych z wszczęciem procedury Niebieskiej Karty- wypełnienie formularza Niebieska Karta- A:    - 22

3.Liczba wypełnionych formularzy Niebieska Karta- A przekazanych do przewodniczącego ZI :   - 22

4.Liczba formularzy Niebieska Karta- A otrzymanych przez przewodniczącego ZI od:

- Przedstawicieli Policji   - 22

- Przedstawicieli jednostek organizacyjnych pomocy społecznej   - 0

- Przedstawicieli oświaty  - 0

5.Liczba prowadzonych przez ZI postępowań w ramach procedury Niebieskiej Karty - 24

a) liczba osób poszkodowanych w wyniku przemocy w rodzinie, których w/w postępowanie dotyczyło - 24

6. Liczba utworzonych przez ZI grup roboczych - 24

a) liczba prowadzonych postępowań przez grupy robocze - 24

b) liczba osób poszkodowanych w wyniku przemocy w rodzinie, których w/w postępowanie dotyczyło - 24

7. Liczba zakończonych postępowań w ramach procedury Niebieskiej Karty- 14

8. Działania podejmowane przez OPS w odniesieniu do różnych kategorii osób uwikłanych w problem przemocy w rodzinie w ramach procedury Niebieskiej Karty:

 

 

a) działania podejmowane wobec ofiar przemocy w rodzinie:

 

Liczba osób

Podjęte działania

24

- praca socjalna, w tym rozmowy motywująco -wspierające: monitoring, wizyty sprawdzające sytuację w rodzinie, pomoc w formie zasiłków oraz dożywianie dzieci w szkole. Skierowanie rodzin do stowarzyszenia Przeworsk Powiat Bezpieczny, Filia Przemyśl. Kierowanie rodzin do Zespołu Interwencji Kryzysowej w Przemyślu w celu uzyskania wsparcia psychologicznego i prawnego, udzielanie informacji o mozliwości pozyskania  pomocy w tym pobytu w SOW Korytniki , Iinformacja o mozliwosci skorzystania z pomocy terapeuty uzależnień w Punkcie  Informacyjno Konsultacyjnym przy UG Medyka , kierowanie rodzin do innych instytucji udzielajacych wsparcia prawnego I psychologicznego.

 

b) działania podejmowane wobec sprawców przemocy w rodzinie

Liczba osób

Podjęte działania

22

- praca socjalna- informowanie  o możliwości podjęcia leczenia odwykowego alkoholowego, monitoring, rozmowy profilaktyczno- ostrzegawcze, skierowanie do udziału w programie korekcyjno- edukacyjnym

 

 

Procedura Niebieskiej Karty

         Procedura Niebieskiej Karty jest przykładem łączenia kompetencji różnych służb.

Głównym celem tej procedury jest rozpoznawanie przemocy i usprawnienie pomocy oferowanej przez przedstawicieli różnych służb w środowisku lokalnym, ale też tworzenie warunków do systemowego, interdyscyplinarnego modelu pracy z rodziną. Podstawą skuteczności procedur i oferowanej pomocy jest współpraca przedstawicieli różnych służb na rzecz osób doznających i stosujących przemoc w rodzinie. Znowelizowana ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie wymusiła zmiany w procedurze. Rozporządzenie m. in. określa tryb postępowania w przypadku pozyskania przez odpowiednie służby informacji o wystąpieniu przemocy w rodzinie, zmienia obowiązujące formularze Niebieskiej Karty, które dotychczas wypełniane były jedynie przez funkcjonariuszy policji, pracowników ośrodków pomocy społecznej, a teraz także przez przedstawicieli gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, oświaty i służby zdrowia.

Rozpoznanie przemocy i wypełnienie Niebieskiej Karty to początek procesu pomagania. Każda z w/w służb na w swoich ustawowych zapisach możliwość i obowiązek korzystania z pomocy innych osób, instytucji i organizacji, a także podejmowania współpracy, gdy zostanie o to poproszona. W przypadku przemocy w rodzinie działania indywidualne nie przynoszą pożądanych efektów.

 

Zespół Interdyscyplinarny

Zespół Interdyscyplinarny w Medyce został utworzony 09.12.2011 r. uchwałą nr VIII/51/11 Rady Gminy w Medyce z dnia 12 lipca 2011 roku w sprawie trybu i sposobu powoływania oraz odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania (art. 9a ust. 15 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie) .

Ponadto w celu prawidłowej realizacji zadania zawarte zostały Porozumienia pomiędzy wójtem a podmiotami, o których mowa w art.9a ust. 3 lub 5 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.Praca w Zespole Interdyscyplinarnym oparta jest na systemowej współpracy lokalnych instytucji, podmiotów i służb oraz na wielopłaszczyznowym podejściu do problemu przemocy.

Środki przeznaczone na Zespół Interdyscyplinarny w 2020 roku wyniosły 1 406,14 zł.

 

 

SKŁADKI NA UBEZPIECZENIE ZDROWOTNE.

Ośrodek opłacał w 2020 roku składki  za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej .

 

Tabela I.7. Składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2020 rok:

 

Wyszczególnienie

Liczba składek należnych

Koszt składek należnych

Osoby pobierające zasiłek stały z pomocy społecznej niepodlegające obowiązkowi ubezpieczenia z innego tytułu

226

11 497

 

Ogółem w dziale Pomoc społeczna zrealizowano wydatki w kwocie 884 067,63 zł, w tym:

●Domy Pomocy Społecznej – 63 542,64 zł,

●przeciwdziałanie przemocy w rodzinie – 1 406,14 zł

●składki na ubezpieczenie zdrowotne –  11 496,96 zł,

●zasiłki i pomoc w naturze – 115 578,76 zł ,w tym :

-zasiłki finansowane z budżetu wojewody – 71 558,00 zł,

-zasiłki finansowane z budżetu gminy – 44 020,76 zł),

●zasiłki stałe – 130 743,49 zł,

●utrzymanie i obsługa ośrodka – 380 435,04 zł ,w tym:

-środki z budżetu wojewody -   81 296,68,

-środki z budżetu gminy       -  299 138,36  zł,

●usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze – 68 791,50 zł,

●dożywianie – 99 972,10 zł ,w tym:

-z budżetu wojewody – 79 977,68 zł,

-z budżetu gminy – 19 994,42 zł,

●pozostała działalnośc – 12 101,00 zł.

 

  • RODZINA

 

WSPIERANIE RODZINY

  Zadania gminy w zakresie wykonania ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej realizuje Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Medyce. W ośrodku zatrudniony jest jeden Asystent rodziny, który pracuje z rodzinami przeżywającymi trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo- wychowawczych, a także monitoruje rodziny zastępcze spokrewnione i utrzymuje kontakt z rodzinami zastępczymi niespokrewnionymi.

 

Asystent pełni kluczową rolę w niesieniu pomocy rodzinom dysfunkcyjnym    w rozwiązywaniu problemów wychowawczych , a także pomaga rodzinom poprzez udzielanie pomocy :

  • w poprawie ich sytuacji życiowej, edukacja dotycząca zdrowia i higieny ;
  • w rozwiązywaniu problemów socjalnych, psychologicznych, wychowawczych z dziećmi ; 
  • w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego (instruktaż sprzątania, gotowania  i zarządzania budżetem domowym) ;
  • wspieraniu aktywności społecznej rodziny ;
  • motywowaniu do podnoszenia kwalifikacji zawodowych, poszukiwaniu pracy, podejmowaniu i utrzymywaniu jej.

 

W 2020 roku wsparciem Asystenta rodziny objętych było 14 rodzin, w których było 31 dzieci, najczęściej z przyczyn:

  • problemów opiekuńczo -wychowawczych - 5
  • nieprawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego  - 5
  • niskiego poziomu kompetencji wychowawczych rodziny  - 7
  • braku aktywności zawodowej rodziny  - 7
  • długiego bezrobocia -3
  • nadużywania alkoholu przez rodziców  - 4
  • niepełnosprawności  - 1

 

Przeciętny czas pracy z rodziną w miesiącu to -11 godzin .

 

W 2020 roku Asystent rodziny pomagał dzieciom w zdalnej nauce, przyczynił się do pozyskania sprzętu do nauki tj. komputerów i laptopów, na bieżąco prowadził współpracę z nauczycielami i pedagogiem szkolnym.

W zakresie występujących potrzeb i w celu w celu rozwiazania trudnych sytuacji rodzinnych Asystent rodziny współpracował:

-z pracownikami służby zdrowia,

-sądami, kuratorami sądowymi zawodowymi i społecznymi,

-koordynatorem Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Przemyślu,

-Komisariatem Policji w Medyce,

-instytucjami takimi jak: Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Wojewódzki  Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności, Powiatowy Urząd Pracy.

W ramach zadań w zakresie wspierania rodziny Asystent rodziny pomagał rodzinom     znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej uzyskać pomoc finansową, jak również czynił starania w zakresie pozyskiwania od prywatnych darczyńców niezbędnych rzeczy do codziennego użytku.

W ramach uzyskania nowego zawodu zmotywował dwie osoby do uczestnictwa w Projekcie, realizowanym  przez Zakład Doskonalenia Zawodowego w  Przemyślu.

 

Ilość wydanych opinii do Sądu -1.

Pisma do Sądu o wgląd w sytuację rodziny -1 .

 

Asystent rodziny zaplanował na 2021 rok kontynuację wsparcia tylko w 13 rodzinach, ponieważ w 1 rodzinie osiągnięto zaplanowane cele i rodzina jest w stanie samodzielnie funkcjonować.

 

W celu podniesienia swoich kompetencji zawodowych Asystent rodziny w 2020 roku uczestniczył w szkoleniu on-line „ Profesjonalizacja pomocy kadr instytucji pomocowych działających w sieci pomocy pokrzywdzonym przestępstwem, jako narzędzie przeciwdziałania przestępczości ”.

 

Tabela II.1. Koszty związane  z wynagrodzeniem Asystenta  rodziny w 2020 roku:

Wyszczególnienie

Kwota

Wydatki na wynagrodzenie wraz z pochodnymi Asystenta rodziny , z tego:

46.954,70

Finansowane z budżetu gminy

45.638,33

Finansowane z innych źródeł

1.316,37

 

 

            Piecza zastępcza jest sprawowana w przypadku niemożliwości zapewnienia dziecku opieki i wychowania przez rodziców. 

            W przypadku umieszczenia w dziecka w rodzinie zastępczej albo rodzinnym domu dziecka, gmina właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka, przed umieszczeniem  go po raz pierwszy w pieczy zastępczej ponosi odpowiednio, zgodnie z art. 191 ust. 8 ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej, wydatki w wysokości:

    1) 10% wydatków na opiekę i wychowanie dziecka-w pierwszym roku pobytu

         dziecka w pieczy zastępczej ;

  1. 30% wydatków na opiekę i wychowanie dziecka- w drugim roku pobytu dziecka w pieczy zastępczej ;
  2. 50% wydatków na opiekę i wychowanie dziecka -w trzecim roku w pieczy zastępczej.

 

            W gminie Medyka w 2020 roku było: 6 rodzin zastępczych spokrewnionych,  w których przebywało 10 dzieci. Dwoje dzieci jest umieszczonych w rodzinach zastępczych niespokrewnionych.

Za rok 2020 odpłatność gminy wynosiła 23.748,08 zł.

 

Z racji epidemii Covid -19 Asystent rodziny ograniczył współpracę z rodzinami zastępczymi spokrewnionymi przechodząc na współpracę telefoniczną. Natomiast rodziny zagrożone kryzysem i wymagające wsparcia były pod stałą opieką Asystenta rodziny, który odbywał wizyty w domach z zachowaniem jak największych środków ostrożności tak, by nie zagrażać rodzinie i  nie narażać swojego zdrowia. Z uwagi na pandemię nie doszło do organizacji spotkania z rodzinami zastępczymi w budynku Ośrodka, tak jak to miało miejsce w poprzednich latach.

 

KARTA DUŻEJ RODZINY

            Karta Dużej Rodziny to system zniżek i dodatkowych uprawnień dla rodzin wielodzietnych zarówno w instytucjach publicznych, jak i w firmach prywatnych. To zniżki np. na przejazdy kolejowe, niższe opłaty paszportowe, możliwość tańszego korzystania z oferty instytucji kultury, ośrodków rekreacyjnych, księgarni czy w końcu zniżki na zakup ubrań, obuwia, kosmetyków, książek czy paliwa. Posiadanie Karty ułatwia więc dużym rodzinom dostęp do rekreacji oraz obniża koszty codziennego życia.

 

W 2020 roku  liczba wydanych kart wyniosła  108 .

Wydatki z  budżetu państwa na ten cel wyniosły  273,79 zł.

 

ŚWIADCZENIA RODZINNE

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Medyce realizuje świadczenia rodzinne, zasiłki dla opiekunów, jednorazowe świadczenie o którym mowa w ustawie z 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „ Za życiem ”. Świadczeniami rodzinnymi wypłacanymi przez tut. OPS są:

1) zasiłek rodzinny oraz dodatki do zasiłku rodzinnego,

2) świadczenia opiekuńcze: zasiłek pielęgnacyjny, specjalny zasiłek opiekuńczy , świadczenie pielęgnacyjne,

3) jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka;

4) świadczenie rodzicielskie.

Tabela II.2. Wydatki na świadczenia rodzinne finansowane z dotacji celowej z budżetu państwa oraz liczba świadczeń, z wyłączeniem świadczeń ustalonych na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy 1.

L.p.

Wyszczególnienie

Wydatki

1.

zasiłek rodzinny, z tego na dziecko w wieku:

468 498

1.1.

- do ukończenia 5. roku życia

104 401

1.2.

- powyżej 5. roku życia do ukończenia 18. roku życia

324 812

1.3.

- powyżej 18. roku życia do ukończenia 21. roku życia

37 935

1.4.

- powyżej 21. roku życia do ukończenia 24. roku życia

1 350

 

2.

Dodatki do zasiłku rodzinnego, z tego z tytułu:

269 437

2.1.

- urodzenia dziecka

27 000

2.2.

- opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego

32 422

2.3.

- samotnego wychowywania dziecka

42 172

2.4.

- kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego

37 500

2.5.

- rozpoczęcia roku szkolnego

23 600

2.6.

- podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania, z tego w związku z:

47 843

2.7.

- wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej

58 900

3.

zasiłek rodzinny i dodatki do zasiłku rodzinnego (wiersz 1 + wiersz 2)

737 935

4.

zasiłek pielęgnacyjny, z tego, do którego prawo ustalono na podstawie:

651 797

4.1        

 dziecku niepełnosprawnemu

 

113 739

4.2.

osobie niepełnosprawnej w wieku powyżej 16 roku   życia, jeżeli legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności

 

316 822

4.3.

osobie, która ukończyła 75 lat

 

7 770

4.4.

osobie niepełnosprawnej w wieku powyżej 16 roku życia legitymującej się orzeczeniem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, jeżeli

niepełnosprawność powstała w wieku do ukończenia 21 roku życia

213 466

5.

świadczenie pielęgnacyjne z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej

776 573

6.

specjalny zasiłek opiekuńczy

125 180

7.

świadczenia opiekuńcze (wiersz 4 + wiersz 5 + wiersz 6)

1 553 550

8.

razem (wiersz 3 + wiersz 7)

2 291 485

9.

jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka

58 000

10.

świadczenie rodzicielskie

220 885

11.

razem (wiersz 8 + wiersz 9 + wiersz 10)

2 570 370

12.

świadczenia rodzinne “złotówka za złotówkę”

Wydatki na świadczenia rodzinne finansowane z dotacji celowej budżetu państwa ustalone wyłącznie na podst. art. 5 ust.3 ustawy tj. z zastosowaniem tzw. reguły “ złotówka za złotówkę”:

  • Zasiłek rodzinny – 30 195,23
  • Dodatki do zasilku rodzinnego – 14 848,70

45 043,93

13.

jednorazowe świadczenie “ Za życiem”

8.000

14.

zasiłek dla opiekuna

37 200

 

Razem ( wiersz 11 +12+13+14)

2 660 613,93

 

Składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające świadczenia opiekuńcze i zasiłek dla opiekuna – 230 składek,  kwota: 23 776 zł

Składki na ubezpieczenie emerytalno- rentowe opłacane za osoby pobierające świadczenia opiekuńcze i zasiłek dla opiekuna– 574 składki, kwota: 207 245 zł

 

FUNDUSZ ALIMENTACYJNY

            Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują osobie uprawnionej do ukończenia przez nią 18 roku życia albo w przypadku gdy uczy się w szkole lub szkole wyższej do ukończenia przez nią 25 roku życia, albo w przypadku posiadania orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności - bezterminowo.

            Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty:

  • 800 zł -kryterium do 30.09.2020 r.
  • 900 zł -kryterium od 01.10.2020 r.                                     

            Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują w wysokości bieżąco ustalonych alimentów - nie więcej jednak niż 500 zł na osobę uprawnioną. Dodatkowo od października 2020 r. została wprowadzona zasada “ złótówka za złotówkę”.

 

Tabela II.3. Wydatki na świadczenie z funduszu alimentacyjnego finansowane z dotacji celowej z budżetu państwa oraz liczba wypłaconych świadczeń.

Lp.

Wyszczególnienie

Kwota

1.

Świadczenie z funduszu alimentacyjnego, z tego na osobę uprawnioną w wieku:

97 150

1.1.

- 0-17 lat

90 350

1.2.

- 18-24 lat

6 800

1.3.

- 25 lat i więcej

0

 

Działania wobec dłużników alimentacyjnych

            Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej działając z upoważnienie organu właściwego, podejmuje działania wobec dłużników alimentacyjnych przewidziane w ustawie z dnia 7 września 2007 r. ( Dz.U.2020, poz.808 z późń. zm.)

W 2020 roku zostało złożonych 31 wnioski o podjęcie działań wobec dłużników alimentacyjnych.

Wykonane w tym rozdziale wydatki stanowią:

- wypłacone świadczenia – 2 959 650,84 zł,

- koszty obsługi -133 758,87 zł (w tym ze środków gminy 47 974.79 zł).

 

 ŚWIADCZENIA WYCHOWAWCZE  (PROGRAM 500 +)

            Program Rodzina 500 + to pomoc finansowa ze strony państwa, którą mogą otrzymać rodzice oraz opiekunowie dzieci do 18 roku życia. Celem świadczenia jest częściowe pokrycie wydatków związanych z wychowywaniem dziecka, w tym z opieką nad nim i zaspokojeniem jego potrzeb życiowych. Program Rodzina 500 +  to od lipca 2019 roku 500 zł miesięcznie na każde dziecko niezależnie od dochodu.. Świadczenie przysługuje rodzinie bez względu na stan cywilny rodziców.

W 2020 roku w ramach programu 500 + wypłaconych zostało 14 066 świadczeń na dzieci z 747 rodzin co przedstawia poniższa tabela. Liczba osób w tych rodzinach – 1 975, w tym dzieci – 1 232.

 

Tabela II.4. Zadania zrealizowane w 2020 roku w zakresie ustawy o świadczeniach wychowawczych.

L.p.

Wyszczególnienie

Liczba rodzin

Liczba świadczeń

Kwota świadczeń

 

1.

Świadczenia wychowawcze

739

14 066

6 923 526,80

 

W rozdziale Świadczenia wychowawcze w 2020 roku wykonano wydatki w kwocie:  6 986 865,15 zł, z tego:

  • 6 923 526,80 zł  - świadczenia wychowawcze,
  • 63 338,35 zł – koszty obsługi( w tym ze środków gminy – 3 983,86 zł).

 

PROGRAM  “  DOBRY START ”

            Świadczenie „Dobry Start” to 300 złotych płatne raz w roku dla każdego uczącego się dziecka. Świadczenie przysługuje na rozpoczynające rok szkolny dzieci do ukończenia 20 roku życia. Dzieci niepełnosprawne uczące się w szkole otrzymają je do ukończenia przez nie 24 roku życia. Rodzina  może liczyć na wsparcie niezależnie od posiadanego dochodu.

Wydatki  z budżetu państwa w 2020 roku w ramach Programu ,,Dobry Start” wyniosły: 253 890 zł, z czego:

- wypłata świadczeń  - 245 700 zł

- koszty obsługi – 8 190 zł.

 

  • OCHRONA ZDROWIA

(ubezpieczenie zdrowotne dla klientów pomocy społecznej nie posiadających żadnego innego ubezpieczenia)

 

            Zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. Z 2020 r., poz. 1398) do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych na zasadach określonych w ustawie mają prawo osoby inne niż ubezpieczone, posiadające obywatelstwo polskie i miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które spełniają kryterium dochodowe, określone w przepisach o pomocy społecznej tj.:

  • dla osoby samotnie gospodarującej – w wysokości 701 zł,
  • dla osoby w rodzinie – w wysokości 528 zł.

            Wydanie decyzji o ustaleniu prawa do świadczeń opieki zdrowotnej realizowanych ze środków publicznych następuje na wniosek zainteresowanego, a w przypadku stanu nagłego – na wniosek świadczeniodawcy udzielającego świadczenia opieki zdrowotnej złożony niezwłocznie po udzieleniu świadczenia.

            Wydanie decyzji administracyjnej poprzedzone jest przeprowadzeniem wywiadu środowiskowego. Wywiad przeprowadzany jest niezwłocznie po otrzymaniu informacji o potrzebie ustalenia uprawnień. Wywiad przeprowadza się w miejscu zamieszkania/

pobytu osoby zainteresowanej, pod katem ustalenia, czy osoba zainteresowana spełnia kryterium dochodowe zgodnie z ustawą o pomocy społecznej oraz czy nie występują dysproporcje między udokumentowaną wysokością dochodu, a sytuacją majątkową tej osoby.

            Decyzja administracyjna w sprawie przyznania lub odmowy przyznania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej wydawana jest w terminie miesiąca od daty złożenia wniosku wraz z wymaganą dokumentacją.

            Prawo do świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie w/w decyzji przysługuje przez okres 90 dni, chyba że w tym okresie świadczeniobiorca zostanie objęty ubezpieczeniem zdrowotnym. Jeżeli istnieje konieczność dalszego leczenia, dłuższego niż 90 dni – może zostać wydana kolejna decyzja. Świadczeniodawcy NFZ realizują świadczenia na rzecz osób nieubezpieczonych legitymujących się w/w decyzją.

 

            W 2020 roku w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Medyce realizacja w/w swiadcenia wyglądała nastepująco:

1/ wydano 10 decyzji potwierdzających prawo do świadczeń opieki zdrowotnej

   w tym:

  -   8 osobom na okres 90 dni,

  -   1 osobie na okres 63 dni ,

  -   1 osobie na okres  3 dni,

2/ wydano 6 decyzje odmownych

3/ wydano 1 decyzję uchylajacą

 

           

Koszty wydania decyzji w 2020 roku wyniosły   - 480,00 zł.

 

 

                                                                                                 Kierownik GOPS w Medyce

                                                                                                            Renata Muszak

Zegar

Kalendarium

Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
Sb
Nd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Imieniny

Powiatowy Urząd Pracy w Przemyślu

Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Gminy Medyka

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Projekt "Czas na aktywność w Gminie Medyka" został zrealizowany z PROGRAMU OPERACYJNEGO KAPITAŁ LUDZKI

Więcej informacji na stronie www.medyka.itl.pl/gops