Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Medyce

Rok 2019

REALIZACJA  ZADAŃ  Z  ZAKRESU POMOCY SPOŁECZNEJ  W GMINIE  MEDYKA - raport za 2019 rok

 

            Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Medyce  wykonuje zadania skierowane na wsparcie i poprawę warunków życia mieszkańców gminy Medyka  poprzez zabezpieczenie ich bytu oraz podstawowych potrzeb niematerialnych i materialnych.

Ośrodek zatrudnia 10 pracowników (kierownik, główny księgowy, trzech pracowników socjalnych, dwóch pracowników realizujących świadczenia rodzinne oraz Fundusz Alimentacyjny, jeden pracownik realizujący świadczenia wychowawcze, Asystent rodziny, opiekun socjalny realizujący podstawowe usługi opiekuńcze u osób starszych), a na umowę zlecenie zatrudniony jest pracownik świadczący specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

 

Ośrodek realizuje swoje zadania na podstawie ustawy  z 12 marca 2004 r. o pomocy  społecznej ( tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 1507 z późń. zm.), a także na podstawie  innych ustaw tj.:

• o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,

• o świadczeniach rodzinnych,

• o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,

• o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin  "Za życiem”,

• o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekuna,

• o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci,

• o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,

• o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,

• o Karcie Dużej Rodziny,

• o ochronie zdrowia psychicznego,

• o zatrudnieniu socjalnym .

Realizuje również zadania wynikające z przepisów prawa z zakresu osłony socjalnej i polityki społecznej, w tym  prorodzinnej.

 

 

Tabela 1. Wykonanie planu wydatków budżetowych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Medyce za 2019 rok.

 

L.p.

Klasyfikacja budżetowa

Wydatki wykonane

1

Ochrona zdrowia

950,00

2

Pomoc Społeczna

891 363,82

3

Rodzina

8 673 624,36

 

Razem:

9 565 938,18

 

 

  • POMOC SPOŁECZNA

 

Do głównych zadań Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Medyce należy prowadzenie całokształtu spraw w zakresie pomocy społecznej, a w szczególności polegających na:

 

• tworzeniu warunków organizacyjnych funkcjonowania pomocy społecznej, w tym rozbudowa niezbędnej infrastruktury socjalnej;

• analizie i ocenie zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej;

•  przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawami świadczeń;

• pracy socjalnej rozumianej, jako działalności zawodowej skierowanej na pomoc osobom i rodzinom we wzmocnieniu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie oraz tworzenie warunków do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin;

• rozwijanie nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb;

• pobudzanie aktywności społecznej w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin.

 

Kryteria dochodowe uprawniające do świadczeń z pomocy społecznej to:

  • dla osoby samotnie gospodarujące - 701 zł,
  • dla osoby w rodzinie - 528 zł,
  • kwota z dochodu z 1 ha przeliczeniowego - do wysokości 308 zł.

 

Tabela I.1. Liczba rodzin i osób objętych pomocą społeczną w 2019 roku.

Wyszczególnienie

Liczba osób, którym przyznano decyzją świadczenie

Liczba rodzin

Liczba osób w rodzinach

Świadczenia przyznane w ramach zadań zleconych i zadań  własnych OGÓŁEM( bez względu na ich rodzaj, formę, liczbę i źródło finansowania),

w tym:

- świadczenia pieniężne

- świadczenia niepieniężne

325

 

 

 

156

170

                    219

 

 

 

118

101

606

 

 

 

254

352

Świadczenia przyznane w ramach zadań zleconych bez względu na ich rodzaj, formę i liczbę

                    1                   

                       1

              5

Świadczenia przyznane w ramach zadań WŁASNYCH bez względu na ich rodzaj, formę i liczbę

                325

                    218

          601  

Pomoc udzielana w postaci pracy socjalnej OGÓŁEM,

w tym:

wyłącznie w postaci pracy socjalnej

                   x

 

 

                   x

                    156

 

 

                     75

          436

 

 

          226

 

 

Pełne zestawienie środowisk w gminie Medyka objętych pomocą według powodów trudnej sytuacji życiowej przedstawia poniższa tabela:

 

Tabela I.2. Liczba środowisk objętych pomocą społeczną (według powodów) w 2019 roku.

Powód trudnej sytuacji życiowej

Liczba rodzin

Liczba osób
w rodzinach

Ubóstwo

 

88

 

215

Sieroctwo

 

2

 

7

 

Bezdomność

 

                   3

 

3

Potrzeba ochrony macierzyństwa
w tym:
wielodzietność

 

29

 

25

 

146

 

131

Bezrobocie

 

140

 

404

Nepełnosprawność

 

70

 

187

 

Długotrwała lub ciężka choroba

 

 

110

 

264

 

Bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, w tym:

  • rodziny niepełne
  • rodziny wielodzietne

32

 

 

20

3

110

 

 

66

19

 

Przemoc w rodzinie

 

 

2

 

4

 

Alkoholizm

 

 

30

 

56

 

Narkomania

 

 

0

 

0

 

Trudności w przystosowaniu do życia po opuszczeniu zakładu karnego

 

 

1

 

1

 

Klęska żywiołowa lub ekologiczna

 

 

0

 

0

 

Zdarzenie losowe

 

 

3

 

3

 

 

Jak przedstawiają powyższe dane w 2019 roku najczęstszą przyczyną objęcia rodzin pomocą społeczną było bezrobocie. W dalszej kolejności przyczyną objęcia rodzin pomocą społeczną była długotrwała lub ciężka choroba, ubóstwo oraz niepełnosprawność.

 

ZADANIA POMOCY SPOŁECZNEJ NA SZCZEBLU GMINY:

  • Zadania własne gminy o charakterze obowiązkowym :
  • opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka;
  • sporządzanie , zgodnie z art. 16 a, oceny w zakresie pomocy społecznej;
  • udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym;
  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych;
  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych;
  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych;
  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego;
  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
  • przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego;
  • opłacanie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osobę, która zrezygnuje   z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem;
  • praca socjalna;
  • organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych,   w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób   z zaburzeniami psychicznymi;
  • prowadzenie i zapewnienie miejsc w mieszkaniach chronionych;
  • dożywianie dzieci;
  • sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym;
  • kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu;
  • pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;
  • sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;
  • utworzenie i utrzymywanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników;
  • opłacanie składek na ubezpieczenia zdrowotne okreslonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.
  • Zadania własne gminy :
  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych;
  • przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze;
  • prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki;
  • podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;
  • współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach oraz realizacji Programu Aktywizacji i Integracji, o którym mowa w przepisach o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

 

Tabela I.3. Udzielone świadczenia pomocy społecznej w ramach zadań własnych gminy w 2019 roku.

L.p.

Rodzaj świadczenia

L. osób

L. świadczeń

Koszty (w zł)

1

Zasiłki stałe - ogółem

25

254

140 017

2

Zasiłki okresowe - ogółem

58

211

68 690

3

Schronienie

1

365

11 040

4

Posiłki, w tym:

dzieci i młodzież w szkołach

160

21 080

107 118

5

Ubranie

0

0

0

6

Usługi opiekuńcze - ogółem

18

2957

71 853

7

Inne zasiłki celowe i w naturze - ogółem

138

x

74 278

8

Sprawowanie pogrzebu

x

x

x

9

Interwencja kryzysowa

x

x

x

10

Poradnictwo specjalistyczne, w szczególności prawne i psychologiczne

x

x

x

11

Pomoc na ekonomiczne usamodzielnienie-ogółem

0

x

0

12

Praca socjalna

x

x

x

 

                         Razem:

 

 

472 996

 

  • Zadania zlecone z zakresu administracji rządowej realizowane przez gminę :
  • organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną;
  • prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
  • realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;
  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielenie schronienia, posiłku oraz niezbędnego ubrania cudzoziemcom,
  • wyplacanie wynagrodzenia za sprawowanie opieki.

 

            W 2019 roku większość budżetu na pomoc społeczną w ramach zadań własnych gminy przeznaczonych zostało na zasiłki stałe, następnie na posiłki, w tym dla dzieci i młodzieży w szkołach. Skuteczna realizacja zadań GOPS nie jest możliwa bez współdziałania z władzami samorządowymi, kuratorami sądowymi, ZUS-em, KRUS-em, służbą zdrowia, szkołami, parafiami, sołtysami i innymi jednostkami oraz osobami prywatnymi, zainteresowanymi losem osób będących w trudnej sytuacji. Współpraca ta pozwala na zintegrowanie działań pomocowych na terenie gminy oraz przyczynia się do uzyskania ciekawych rozwiązań problemów społecznych.

Na bieżąco realizowana była współpraca  Ośrodka  z Caritas Przemyśl, możliwie było  wypożyczanie sprzętu medycznego między innymi  łóżka rehabilitacyjno –  ortopedyczne, materace przeciwodleżynowe, wózki inwalidzkie, chodziki, kule, stojaki na kroplówki itp. Ponadto w ramach tejże współpracy Ośrodek kolejny rok koordynował wydawanie żywności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014-2020 (PO PŻ) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym (Fund for European Aid to the Most Deprived) – FEAD. Cel Programu to udzielenie wsparcia osobom doświadczającym najgłębszych form ubóstwa poprzez udostępnienie pomocy żywnościowej w formie paczek lub posiłków.

Rok 2019 był kolejnym już rokiem przyłączenia się do akcji „Szlachetna Paczka”. Wytypowane do objęcia pomocą zostały rodziny znajdujące się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej. Większość z nich zakwalifikowała się do pomocy i za pośrednictwem darczyńców i wolontariuszy spełniły się ich marzenia, natomiast tut.  ośrodek jako jeden z nielicznych, otrzymał podziękowanie z udział w XIX edycji Szlachetnej Paczki.

            Jak co roku, w ramach działań niekonwencjonalnych Ośrodka,  odbywły się zbiórki odzieży, pościeli, mebli oraz innych przydatnych przedmiotów codziennego użytku, które zostały  przekazanych rodzinom najbardziej potrzebującym z terenu gminy Medyka.

 

USŁUGI OPIEKUŃCZE

W pierwszym półroczu 2019 roku  usługi opiekuńcze realizowane były przez dwie opiekunki socjalne zatrudnione na ½ etatu, natomiast w II półroczu,ze względu na przejście jednego z opiekunów socjalnych na emeryturę - usługi swiadczone były przez jednego opiekuna, który uzyskał cały etat.  Usługi opiekuńcze obejmują pomoc w:

  • zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych,
  • opiece higienicznej,
  • zaleconej przez lekarza pielęgnacji,
  • zapewnienie kontaktów z otoczeniem.

 

W 2019 roku z usług opiekuńczych skorzystało 18 osób, w tym:

- 13 osób samotnych,

-   5 osób w rodzinie.

Liczba świadczonych usług opiekuńczych wyniosła 2.957 .

 

Tabela I.4. Wydatki na usługi opiekuńcze za 2019 rok.

Wydatki na usługi opiekuńcze w 2019 roku,

w tym:

71 853,46 zł

Zadania własne

71 853,46 zł

 

Ze względu na brak nowych środowisk opiekuńczych, tut. ośrodek w 2019 roku nie występował o środki finansowe na częściowe dofinansowanie w ramach Programu Opieka 75 +.

 

USŁUGI SPECJALISTYCZNE :

Specjalistyczne usługi opiekuńcze są to usługi dostosowane do szczególnych potrzeb wynikających z rodzaju schorzenia lub niepełnosprawności, świadczone przez osoby ze specjalistycznym przygotowaniem zawodowym.

Ośrodek pomocy społecznej przyznając specjalistyczne usługi opiekuńcze ustala ich zakres, okres i miejsce świadczenia. Rodzaje specjalistycznych usług opiekuńczych, kwalifikacje osób je świadczących, warunki i tryb pobierania opłat określa Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005 r. w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych (Dz. U. 2005, nr 189, poz. 1598 z późn. zm.).

W 2019 roku Ośrodek realizował specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi przez 12 miesięcy. Usługi przyznane były  dla jednego dziecka. Na usługi wydatkowano kwotę 9.936 zł.

 

DOMY POMOCY SPOŁECZNEJ

            Zgodnie z art. 54 ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r. (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 1507 z późń.zm. ) „ osobie wymagającej całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, niemogącej samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, której nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych, przysługuje prawo do umieszczenia w domu pomocy społecznej".

            Decyzję o skierowaniu do domu pomocy społecznej wydaje ośrodek pomocy społecznej właściwy ze względu na miejsce zamieszkania danej osoby.

 

Do wnoszenia opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej obowiązani są w kolejności:

  • mieszkaniec domu w wysokości 70% dochodu (emerytura, renta, zasiłek stały),
  • małżonek, zstępni przed wstępnymi. Wnoszą oni opłatę jeżeli dochód na osobę w rodzinie jest wyższy niż 300% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie. Wysokość wnoszonej opłaty przez rodzinę jest regulowana umową zawartą pomiędzy rodziną a kierownikiem danego ośrodka pomocy społecznej,
  • gmina, z której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej, w wysokości różnicy między średnim kosztem utrzymania w dps a opłatami wnoszonymi przez w/w osoby (art. 61, ust. 2).

W przypadku, gdy mieszkaniec domu ponosi pełną odpłatność, rodzina oraz gmina nie mają obowiązku wnoszenia opłat.

Tabela I.5. Opłaty za domy pomocy społecznej oraz schroniska dla bezdomnych za 2019 rok.

Wyszczególnienie

Wydana kwota

Dom Inwalidy Bezdomnego w Sanoku

11 040 zł

Dom Pomocy Społecznej w Sośnicy

2 677,83 zł

Dom Pomocy Społecznej w Prałkowcach

333 046,01 zł

Miejski Dom Pomocy Społecznej w Przemyślu

35 382,51 zł

Miejski Dom Pomocy Społecznej w Jaśle

                                                   82 146,35 zł

Razem:

 

82 146,35 zł

 

 

 

DOŻYWIANIE

            Zgodnie z ustawą z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 1507 z późń. zm.) art. 17 do zadań własnych gminy należy właśnie dożywianie dzieci. W 2019 roku realizowany był program dożywiania dzieci w szkołach zgodnie z Uchwałą Nr 140 Rady Ministrów z dnia 15 października 2018 r. dotyczącą Programu  " Posiłek w szkole i w domu " na lata 2019-2023.  W ramach w/w programu realizowano wsparcie m. in. w formie:

  • świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności,
  • posiłku (obiady szkolne, posiłek w przedszkolu).

           

            Pomoc w formie dożywiania dzieci w szkole przysługuje rodzinom, w których dochód netto w przeliczeniu na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 792,00 zł co stanowi 150% sumy kwot kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, określonego w art. 8 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej.

 

Tabela.I.6. Informacje ogółem Programu „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” za 2019 rok.

Wyszczególnienie

Ogółem

Dzieci do czasu rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej

Uczniowie do czasu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej

Pozostałe osoby otrzymujące pomoc na podst. art.7 ustawy o pomocy społecznej

Rzeczywista liczba osób objętych programem ogółem

298

46

137

115

Liczba osób korzystających z posiłku

160

37

159

0

Liczba osób korzystających z zasiłku celowego

138

9

14

115

Koszt programu ogółem, w tym:

126 979 zł

0

0

0

Środki własne

25 396 zł

0

0

0

Dotacje

101 583 zł

0

0

0

Liczba punktów żywieniowych ogółem, z tego:

5

0

0

0

stołówki

5

0

0

0

inne

1

0

0

0

Liczba placówek prowadzących dożywianie, z tego:

6

0

0

0

szkoły

5

0

0

0

przedszkola

1

0

0

0

 

 

PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY W RODZINNIE

         Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Medyce realizuje zadania w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie poprzez współpracę z Policją, Sądem, Prokuraturą, kuratorami sądowymi, kuratorami społecznymi, pedagogami, Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i innymi osobami oraz instytucjami.

Współpraca dotyczy poradnictwa, interwencji i wzajemnego wsparcia oraz uzupełniania podejmowanych działań, a także bieżącego monitorowania problemu w środowiskach przez pracowników ośrodka. W obszarze pomocy społecznej Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej udziela pomocy finansowej, świadczy pracę socjalną, wskazuje miejsca gdzie można uzyskać pomoc, współpracuje z różnymi grupami zawodowymi na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

 

Dane za 2019 rok dotyczące objęcia środowiska monitoringiem przez pracownika socjalnego:

1.Liczba osób, których interwencje dotyczyły:    - 26

2.Liczba spraw związanych z wszczęciem procedury Niebieskiej Karty- wypełnienie formularza Niebieska Karta- A:    - 14

3.Liczba wypełnionych formularzy Niebieska Karta- A przekazanych do przewodniczącego ZI przez OPS:   - 14

4.Liczba formularzy Niebieska Karta- A otrzymanych przez przewodniczącego ZI od:

- Przedstawicieli Policji   - 13

- Przedstawicieli jednostek organizacyjnych pomocy społecznej   - 1

- Przedstawicieli oświaty  - 0

5.Liczba prowadzonych przez ZI postępowań w ramach procedury Niebieskiej Karty - 27

a) liczba osób poszkodowanych w wyniku przemocy w rodzinie, których w/w postępowanie dotyczyło - 27

6. Liczba utworzonych przez ZI grup roboczych - 26

a) liczba prowadzonych postępowań przez grupy robocze - 26

b) liczba osób poszkodowanych w wyniku przemocy w rodzinie, których w/w postępowanie dotyczyło - 27

7. Liczba zakończonych postępowań w ramach procedury Niebieskiej Karty- 19

8. Działania podejmowane przez OPS w odniesieniu do różnych kategorii osób uwikłanych w problem przemocy w rodzinie w ramach procedury Niebieskiej Karty:

 

 

a) działania podejmowane wobec ofiar przemocy w rodzinie:

 

Liczba osób

Podjęte działania

27

- praca socjalna: monitoring, wsparcie asystenta rodziny, rozeznanie czy dzieci mają zapewnioną należytą opiekę w miejscu zamieszkania, zapewnienie miejsca w całodobowej placówce dla ofiar przemocy w rodzinie, udzielanie informacji dot. Możliwości uzyskania porad prawnych, psychologicznych oraz kierowanie do instytucji udzielających wsparcia rodzinie

 

b) działania podejmowane wobec sprawców przemocy w rodzinie

Liczba osób

Podjęte działania

26

- skierowanie na leczenie, monitoring, rozmowy profilaktyczno- ostrzegawcze, skierowanie do udziału w programie korekcyjno- edukacyjnym

 

 

Procedura Niebieskiej Karty

         Procedura Niebieskiej Karty jest przykładem łączenia kompetencji różnych służb.

Głónym celem tej procedury jest rozpoznawanie przemocy i usprawnienie pomocy oferowanej przez przedstawicieli różnych służb w środowisku lokalnym, ale też tworzenie warunków do systemowego, interdyscyplinarnego modelu pracy z rodziną. Podstawą skuteczności procedur i oferowanej pomocy jest współpraca przedstawicieli różnych służb na rzecz osób doznających i stosujących przemoc w rodzinie. Znowelizowana ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie wymusiła zmiany w procedurze. Rozporządzenie m. in. określa tryb postępowania w przypadku pozyskania przez odpowiednie służby informacji o wystąpieniu przemocy w rodzinie, zmienia obowiązujące formularze Niebieskiej Karty, które dotychczas wypełniane były jedynie przez funkcjonariuszy policji, pracowników ośrodków pomocy społecznej, a teraz także przez przedstawicieli gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, oświaty i służby zdrowia.

Rozpoznanie przemocy i wypełnienie Niebieskiej Karty to początek procesu pomagania. Każda z w/w służb na w swoich ustawowych zapisach możliwość i obowiązek korzystania z pomocy innych osób, instytucji i organizacji, a także podejmowania współpracy, gdy zostanie o to poproszona. W przypadku przemocy w rodzinie działania indywidualne nie przynoszą pożądanych efektów.

 

Zespół Interdyscyplinarny

Zespół Interdyscyplinarny w Medyce został utworzony 09.12.2011 r. uchwałą nr VIII/51/11 Rady Gminy w Medyce z dnia 12 lipca 2011 roku w sprawie trybu i sposobu powoływania oraz odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania (art. 9a ust. 15 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie) .

Ponadto w celu prawidłowej realizacji zadania zawarte zostały Porozumienia pomiędzy wójtem a podmiotami, o których mowa w art.9a ust. 3 lub 5 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.Praca w Zespole Interdyscyplinarnym oparta jest na systemowej współpracy lokalnych instytucji, podmiotów i służb oraz na wielopłaszczyznowym podejściu do problemu przemocy.

 

SKŁADKI NA UBEZPIECZENIE ZDROWOTNE.

Ośrodek opłacał w 2019 roku składki  za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej .

 

Tabela I.7. Składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2019 rok:

 

Wyszczególnienie

Liczba składek należnych

Koszt składek należnych

Osoby pobierające zasiłek stały z pomocy społecznej niepodlegające obowiązkowi ubezpieczenia z innego tytułu

231

11 722

 

Ogółem w dziale Pomoc społeczna zrealizowano wydatki w kwocie 891 363,82 zł, w tym:

-Domy Pomocy Społecznej – 71 106,35 zł,

-przeciwdziałanie przemocy w rodzinie – 1 467,74 zł

-składki na ubezpieczenie zdrowotne –  11 722,49 zł,

-zasiłki i pomoc w naturze – 134 147,08 zł (w tym zasiłki finansowane z budżetu wojewody – 68 689,71 zł, zasiłki finansowane z budżetu gminy – 65 457,37 zł),

- zasiłki stałe – 140 017,21 zł,

- utrzymanie i obsługa ośrodka – 324 134,23 zł (w tym środki z budżetu wojewody – 71 933,06, z budżetu gminy – 252 201,17  zł),

-usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze – 81 789,46 zł,

-dożywianie – 126 979,26 zł ( w ty z budżetu wojewody – 101 583,41 zł, z budżetu gminy – 25 395,85 zł).

 

 

  • RODZINA

 

WSPIERANIE RODZINY

            Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w sprawowaniu opieki nad dziećmi i ich wychowaniu to system zaplanowanych działań, które mają pomóc przywrócić takim rodzinom zdolności do pełnienia funkcji opiekuńczo-wychowawczych. Działania te wspomagają rodziców, mających problemy w wypełnianiu obowiązków rodzicielskich, w taki sposób, aby zapobiec doprowadzeniu do sytuacji, w której dziecko, ze względu na jego dobro, zostałoby umieszczone w opiece zastępczej.

            Rodzinie przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych zapewniane jest wsparcie, które polega w szczególności na:

1) analizie sytuacji rodziny i środowiska rodzinnego oraz przyczyn kryzysu w rodzinie;

2) wzmocnieniu roli i funkcji rodziny;

3) rozwijaniu umiejętności opiekuńczo-wychowawczych rodziny;

4) podniesieniu świadomości w zakresie planowania oraz funkcjonowania rodziny;

5) pomocy w integracji rodziny;

6) przeciwdziałaniu marginalizacji i degradacji społecznej rodziny;

7) dążeniu do reintegracji rodziny.

            Na terenie gminy Medyka rodziny zagrożone kryzysem są stale monitorowane przez Asystenta rodziny, pracowników socjalnych, pedagogów szkolnych, pracowników medycznych i inne instytucje, w tym także – w razie potrzeby – przez Policję i kuratorów sądowych. Asystent rodziny pełni kluczową rolę w niesieniu pomocy rodzinom dysfunkcyjnym w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, socjalnych, niezaradności życiowej a także w prowadzeniu gospodarstwa domowego, planowaniu wydatków i innych obowiązkach rodzicielskich (np. kontakty ze szkołą, instytucjami). Asystent ułatwia rodzicom wypełnianie ról społecznych aby doprowadzić do osiągnięcia podstawowej stabilizacji życiowej i nie dopuścić do umieszczania dzieci poza rodziną w placówkach lub rodzinach zastępczych. Jeśli dzieci znajdują się pod pieczę zastępczą, rolą asystenta będą działania na rzecz ich jak najszybszego powrotu do rodziny.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Medyce w 2019 roku zatrudniał jednego Asystenta rodziny. Pracą Asystenta rodziny objętych było 14 rodzin, najczęściej z przyczyn: problemów opiekuńczo – wychowawczych; nieprawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego;  niskiego poziomu kompetencji wychowawczych rodziców; braku aktywności zawodowej rodziców; długotrwałego bezrobocia; nadużywania alkoholu przez rodziców; niepełnosprawności.

 

Tabela II.1. Wydatki w ramach pracy Asystenta rodziny w 2019 roku.

 

Wyszczególnienie

Kwota

Wydatki na wynagrodzenie wraz z pochodnymi Asystenta rodziny, z tego:

39 374,95 zł

finansowane z budżetu gminy

25 940,95 zł

finansowane z innych źródeł

13 434,00 zł

 

 

PIECZA ZASTĘPCZA ORAZ WSPÓŁFINASOWANIE PRZEZ GMINĘ POBYTU DZIECKA W PIECZY ZASTĘPCZEJ

            Piecza zastępcza jest sprawowana w przypadku niemożności zapewnienia dziecku opieki i wychowania przez rodziców. Ma ona charakter czasowy.

            W przypadku umieszczenia dziecka w rodzinie zastępczej albo rodzinnym domu dziecka gmina właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem go po raz pierwszy w pieczy zastępczej ponosi odpowiednio wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, w wysokości:

1) 10% wydatków na opiekę i wychowanie dziecka – w pierwszym roku pobytu dziecka w pieczy zastępczej;

2) 30% wydatków na opiekę i wychowanie dziecka – w drugim roku pobytu dziecka w pieczy zastępczej;

3) 50% wydatków na opiekę i wychowanie dziecka – w trzecim roku i następnych latach pobytu dziecka w pieczy zastępczej.

Wg danych za 2019 rok,  w gminie Medyka jest 8 rodzin zastepczych spokrewnionych, w których przebywa 13 dzieci. Jedno dziecko umieszczone jest w rodzinie zastepczej niespokrewnionej z poza terenu naszej gminy, a za 7 dzieci umieszczonych w rodzinie zastępczej gmina ponosi odpłatność, która w 2019 roku wyniosła 26 877,81 zł.

 

 

 

KARTA DUŻEJ RODZINY

            Karta Dużej Rodziny to system zniżek i dodatkowych uprawnień dla rodzin wielodzietnych zarówno w instytucjach publicznych, jak i w firmach prywatnych. To zniżki np. na przejazdy kolejowe, niższe opłaty paszportowe, możliwość tańszego korzystania z oferty instytucji kultury, ośrodków rekreacyjnych, księgarni czy w końcu zniżki na zakup ubrań, obuwia, kosmetyków, książek czy paliwa. Posiadanie Karty ułatwia więc dużym rodzinom dostęp do rekreacji oraz obniża koszty codziennego życia.

W 2019 roku z powodu zmiany przepisów dotyczących osób uprawnionych do Karty Dużej Rodziny znacznie wzrosła liczna wydanych kart do 396 .

Wydatki z  budżetu państwa na ten cel wyniosły  1.200,00 zł.

 

 

ŚWIADCZENIA RODZINNE

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Medyce realizuje świadczenia rodzinne. Świadczeniami rodzinnymi są:

1) zasiłek rodzinny oraz dodatki do zasiłku rodzinnego;

2) świadczenia opiekuńcze: zasiłek pielęgnacyjny, specjalny zasiłek opiekuńczy oraz świadczenie pielęgnacyjne;

3) zapomoga wypłacana przez gminy, na podstawie art. 22 a;

4) świadczenia wypłacane przez gminy na podstawie art. 22 b;

5) jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka;

6) świadczenie rodzicielskie.

 

 

Tabela II.2. Wydatki na świadczenia rodzinne finansowane z dotacji celowej z budżetu państwa oraz liczba świadczeń, z wyłączeniem świadczeń ustalonych na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy 1.

L.p.

Wyszczególnienie

Wydatki

1.

zasiłek rodzinny, z tego na dziecko w wieku:

538 649

1.1.

- do ukończenia 5. roku życia

122 036

1.2.

- powyżej 5. roku życia do ukończenia 18. roku życia

370 578

1.3.

- powyżej 18. roku życia do ukończenia 21. roku życia

42 660

1.4.

- powyżej 21. roku życia do ukończenia 24. roku życia

3 375

 

2.

Dodatki do zasiłku rodzinnego, z tego z tytułu:

278 009

2.1.

- urodzenia dziecka

29 000

2.2.

- opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego

27 534

2.3.

- samotnego wychowywania dziecka, z tego, do którego prawo ustalono na podstawie:

49 591

2.3.1.

 dodatek z tytułu samotnego wychowywania dziecka

27 010

2.3.2.

drugi z rodziców dziecka nie żyje

22 581

2.3.3.

ojciec dziecka jest nieznany

0

2.3.4.

osobie uczącej się, jeżeli oboje rodzice osoby uczącej się nie żyją

 

0

2.4.

- kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego, z tego w wieku:

39 150

2.4.1.

- do 5. roku życia

1 530

2.4.2.

- powyżej 5. roku życia

37 620

2.5.

- rozpoczęcia roku szkolnego

26 100

2.6.

- podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania, z tego w związku z:

41 559

2.6.1.

- zamieszkaniem w miejscowości, w której znajduje się szkoła

2 712

2.6.2.

- dojazdem do miejscowości, w której znajduje się szkoła

38 847

2.7.

- wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej

65 075

3.

zasiłek rodzinny i dodatki do zasiłku rodzinnego (wiersz 1 + wiersz 2)

816 658

4.

zasiłek pielęgnacyjny, z tego, do którego prawo ustalono na podstawie:

588 877

4.1        

 dziecku niepełnosprawnemu

 

97 483

4.2.

osobie niepełnosprawnej w wieku powyżej 16 roku   życia, jeżeli legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności

 

302 374

4.3.

osobie, która ukończyła 75 lat

 

6 828

4.4.

osobie niepełnosprawnej w wieku powyżej 16 roku życia

legitymującej się orzeczeniem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, jeżeli

niepełnosprawność powstała

w wieku do ukończenia 21 roku życia

182 192

5.

świadczenie pielęgnacyjne z

tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy

zarobkowej

601 540

5.1.

matce albo ojcu

528 722

5.2.

opiekunowi faktycznemu

dziecka

0

5.3.

osobie będącej

rodziną zastępczą spokrewnioną w rozumieniu  ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny

i systemie pieczy zastępczej

 

0

5.4.

innym osobom, na których

zgodnie z przepisami ustawy ciąży obowiązek alimentacyjny, z wyjątkiem osób o znacznym stopniu niepełnosprawności

72 818

6.

specjalny zasiłek opiekuńczy

135 866

7.

świadczenia opiekuńcze (wiersz 4 + wiersz 5 + wiersz 6)

1 326 283

8.

razem (wiersz 3 + wiersz 7)

2 142 941

9.

jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka

52 000

10.

świadczenie rodzicielskie

185 440

11.

razem (wiersz 8 + wiersz 9 + wiersz 10)

2 380 381

12.

świadczenia rodzinne “złotówka za złotówkę”

Wydatki na świadczenia rodzinne finansowane z dotacji celowej budżetu państwa oraz liczba świdczeń ustalonych wyłącznie na podst. Art. 5 ust.3 ustawy tj. z zastosowaniem tzw. reguły “ złotówka za złotówkę”:

  • Zasiłek rodzinny – 37 217,83
  • Dodatki do zasilku rodzinnego – 26 122,69
  • Zasiłek rodzinny  I dodatki do zasiłku rodzinnego( koordynacja) – 107,60

 

63 448

13.

jednorazowe świadczenie “ Za życiem”

8.000

14.

zasiłek dla opiekuna

46.380

 

Razem ( wiersz 11 +12+13+14)

2 498 209

 

Składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające specjalny zasiłek opiekuńczy – 94 składki,  kwota: 5.103 zł

Składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające świadczenie pielęgnacyjne – 80 składek, kwota: 11.388 zł

Składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierajace zasiłek dla opiekuna – 55 składek, kwota: 3.031 zł

 

FUNDUSZ ALIMENTACYJNY

            Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują osobie uprawnionej do ukończenia przez nią 18 roku życia albo w przypadku gdy uczy się w szkole lub szkole wyższej do ukończenia przez nią 25 roku życia, albo w przypadku posiadania orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności - bezterminowo.

            Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 725 zł.

            Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują w wysokości bieżąco ustalonych alimentów - nie więcej jednak niż 500 zł na osobę uprawnioną.

 

Tabela II.3. Wydatki na świadczenie z funduszu alimentacyjnego finansowane z dotacji celowej z budżetu państwa oraz liczba wypłaconych świadczeń.

Lp.

Wyszczególnienie

Kwota

1.

Świadczenie z funduszu alimentacyjnego, z tego na osobę uprawnioną w wieku:

121 300

1.1.

- 0-17 lat

111 400

1.2.

- 18-24 lat

9 900

1.3.

- 25 lat i więcej

0

 

Działania wobec dłużników alimentacyjnych

            Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej działając z upoważnienie organu właściwego, podejmuje działania wobec dłużników alimentacyjnych przewidziane w ustawie z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (DZ. 

W 2018 roku zostało złożonych 34 wnioski o podjęcie działań wobec dłużników alimentacyjnych.

 

Wykonane w tym rozdziale wydatki stanowią:

- wypłacone świadczenia – 2 787 126, 84 zł,

- koszty obsługi -111 664,52 zł (w tym ze środków gminy 30 419,98 zł).

 

 ŚWIADCZENIA WYCHOWAWCZE  (PROGRAM 500 +)

            Program Rodzina 500 + to pomoc finansowa ze strony państwa, którą mogą otrzymać rodzice oraz opiekunowie dzieci do 18 roku życia. Celem świadczenia jest częściowe pokrycie wydatków związanych z wychowywaniem dziecka, w tym z opieką nad nim i zaspokojeniem jego potrzeb życiowych. Program Rodzina 500 +  to od lipca 2019 roku 500 zł miesięcznie na każde dziecko niezależnie od dochodu.. Świadczenie przysługuje rodzinie bez względu na stan cywilny rodziców.

W 2019 roku w ramach programu 500 + wypłaconych zostało 10 863 świadczeń na dzieci z 747 rodzin co przedstawia poniższa tabela. Liczba osób w tych rodzinach – 2 344, w tym dzieci – 1 231.

 

Tabela II.4. Zadania zrealizowane w 2019 roku w zakresie ustawy o świadczeniach wychowawczych.

L.p.

Wyszczególnienie

Liczba rodzin

Liczba świadczeń

Kwota świadczeń

 

1.

Świadczenia wychowawcze

747

10 863

5 361 283,88

 

W rozdziale Świadczenia wychowawcze w 2019 roku wykonano wydatki w kwocie  5 433 967,83 zł, z tego:

- 5 361 283,88 zł  - świadczenia wychowawcze,

-      72 683,95 zł – koszty obsługi( w tym ze środków gminy – 1 172,62 zł).

 

PROGRAM  “  DOBRY START ”

            Świadczenie „Dobry Start” to 300 złotych płatne raz w roku dla każdego uczącego się dziecka. Świadczenie przysługuje na rozpoczynające rok szkolny dzieci do ukończenia 20 roku życia. Dzieci niepełnosprawne uczące się w szkole otrzymają je do ukończenia przez nie 24 roku życia. Rodzina  może liczyć na wsparcie niezależnie od posiadanego dochodu.

Wydatki  z budżetu państwa w 2019 roku w ramach Programu ,,Dobry Start” wyniosły: 253 890 zł, z czego:

- wypłata świadczeń  - 245 700 zł

- koszty obsługi – 8 190 zł.

 

 

 

  • OCHRONA ZDROWIA

(ubezpieczenie zdrowotne dla klientów pomocy społecznej nie posiadających żadnego innego ubezpieczenia)

 

            Zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1510) do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych na zasadach określonych w ustawie mają prawo osoby inne niż ubezpieczone, posiadające obywatelstwo polskie i miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które spełniają kryterium dochodowe, określone w przepisach o pomocy społecznej.

 

 

Kryteria dochodowe:

  • dla osoby samotnie gospodarującej – w wysokości 701 zł,
  • dla osoby w rodzinie – w wysokości 528 zł.

            Wydanie decyzji o ustaleniu prawa do świadczeń opieki zdrowotnej realizowanych ze środków publicznych następuje na wniosek zainteresowanego, a w przypadku stanu nagłego – na wniosek świadczeniodawcy udzielającego świadczenia opieki zdrowotnej złożony niezwłocznie po udzieleniu świadczenia.

            Wydanie decyzji administracyjnej poprzedzone jest przeprowadzeniem wywiadu środowiskowego. Wywiad przeprowadzany jest niezwłocznie po otrzymaniu informacji o potrzebie ustalenia uprawnień. Wywiad przeprowadza się w miejscu zamieszkania/

pobytu osoby zainteresowanej, pod katem ustalenia, czy osoba zainteresowana spełnia kryterium dochodowe zgodnie z ustawą o pomocy społecznej oraz czy nie występują dysproporcje między udokumentowaną wysokością dochodu, a sytuacją majątkową tej osoby.

            Decyzja administracyjna w sprawie przyznania lub odmowy przyznania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej wydawana jest w terminie miesiąca od daty złożenia wniosku wraz z wymaganą dokumentacją.

            Prawo do świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie ww. decyzji przysługuje przez okres 90 dni, chyba że w tym okresie świadczeniobiorca zostanie objęty ubezpieczeniem zdrowotnym. Jeżeli istnieje konieczność dalszego leczenia, dłuższego niż 90 dni – może zostać wydana kolejna decyzja. Świadczeniodawcy NFZ realizują świadczenia na rzecz osób nieubezpieczonych legitymujących się ww. Decyzją.

 

            W 2019 roku w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Medyce realizacja w/w swiadcenia wyglądała nastepująco:

1/ wydano 17 decyzji potwierdzających prawo do świadczeń opieki zdrowotnej

   w tym:

  -   9 osobom na okres 90 dni,

  -   1 osobie na okres 24 dni ,

  -   1 osobie na okres  2 dni,

  -   1 osobie na okres 28 dni,

  -   1 osobie na okres 6 dni,

2/ wydano 2 decyzje odmowne,

3/ 1 decyzja wygasła ( śmierć ubezpieczonego).

           

Koszty wydania decyzji w 2019 roku wyniosły   - 950,00 zł.

 

 

 


                                                                              Kierownik GOPS w Medyce

                                                                             Renata Muszak

Zegar

Kalendarium

Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
Sb
Nd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Imieniny

Powiatowy Urząd Pracy w Przemyślu

Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Gminy Medyka

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Projekt "Czas na aktywność w Gminie Medyka" został zrealizowany z PROGRAMU OPERACYJNEGO KAPITAŁ LUDZKI

Więcej informacji na stronie www.medyka.itl.pl/gops